perjantai 15. elokuuta 2008

Kiskoja ja kärrynpyöriä

Tein viikonloppuna turistimatkan Porvooseen. Turhaa polttoainettahan siinä tietysti paloi, kun ensin risteiltiin J.L. Runebergilla vesiteitse ja sitten palattiin rautateitse museolättähatun kyydissä. Kivaa kuitenkin.

Kiskobussin kyydissä katselin itäuusmaalaisia maisemia ja pohdiskelin, että hyvä rata ihan turhaan makaa käyttämättömänä. Entä jos laittaisimmekin Keravan ja Porvoon välisen radan kuntoon säännölliselle henkilöliikenteelle? Juna on niin paljon kumipyöräneuvoja nopeampi menopeli, että rautatien varrelle voisi mainiosti rakentaa montakin uutta taajamaa. Nyt jo pääkaupungissa käydään töissä Porvoosta, Keravalta ja kauempaakin - mikä ettei tuolta ratavarrestakin.

Jos vielä hiukan jatkan tätä ajatusleikkiä, niin Helsingin metrolinjaa voisi ehkä jatkaa uuden Itä-Helsingin ohitse Sipooseen ja edelleen niin, että se lopulta kohtaisi Porvoon-radan. Silloin saisimme mainion kärrynpyörän, jonka varrelle mahtuisi asumaan ja jonka keskellä ja ympärillä silti voisi säilyttää Sipoonkorven ja paljon muuta ihanaa uusmaalaista luontoa.

Kun rakentamisen paine Sipoon ja Porvoon suuntaan joka tapauksessa kasvaa, niin parempihan tällainen raidekärrynpyörä olisi kuin se villisti laajeneva asfalttiväylien verkko, jota autoliikenne vaatii.

Ei kommentteja: