sunnuntai 31. elokuuta 2008

Kolmosjokeri, NYT!

YTV:n hallitus on vahvistanut Vantaan linjastosuunnitelman, joka sisältää Kehäradan rakentamisen Vantaankoskelta Tikkurilaan (HS 30.8.). Tämän pääuutisen ohessa suunnittelupäällikkö Outi Janhunen vilauttaa myös mielenkiintoista jokeria: kolmoskehää myötäilemään kuuluu kaavaillun uutta jokerilinjaa. Ajatus on erinomainen, ja olen haaveillut ”kolmosjokerista” monasti työmatkoillani Koillis-Helsingistä Espoon länsilaidalle.

Onko kolmosjokeri kuitenkaan oikeasti toteutumassa? Kun puhutaan ”kaavailuista” ja siitä, että pikaraitiotie ”saattaa olla” ajankohtainen ”kauempana tulevaisuudessa”, niin epäilyt heräävät. Suorastaan kauhea on se ajatus, että Kehä III:n bussilinjat suunnitelmien mukaan katoavat, mutta jokeriyhteys jää rakentamatta. Minun mielestäni kolmosjokerin suunnitteleminen pitäisi aloittaa heti, ja alusta pitäen mieluummin pikaraitiotienä. Väliaikainen bussijokeri jää liian helposti pysyväksi ratkaisuksi, joka myös liian helposti jää Kehä III:n lisääntyvän muun autoliikenteen jalkoihin – tai sitten kiemurtelee rinnakkaisteitä niin, että nopean poikittaisyhteyden idea katoaa.

Pääkaupunkiseudun liikenne perustuu yhä auringonsädemalliin, jossa kaikki tiet vievät keskustaan ja jossa reunalta toiselle pääsee joukkoliikenteellä parhaiten keskustan kautta. Cityhelsinkiläisiltä päättäjiltä tuntuu jääneen huomaamatta, että seudun kehitys on osittain suunnittelusta riippumatta kulkenut toiseen suuntaan. Kehäteiden tuntumaan on syntynyt paitsi asuinalueita, myös työpaikkoja ja liikekeskuksia. Leppävaara, Lommila, Varisto, Myyrmäki, Kartanonkoski tai Tikkurila ovat monille helsinkiläisillekin jo luontevampia asiointipaikkoja kuin keskusta. Yhä useampi sekä asuu että käy työssä tässä kehäinvälisessä Helsingissä.

Joukkoliikenteen pakottaminen kiertämään keskustan tai Pasilan kautta on järjetöntä, jos suorakin väylä on olemassa. Kaiken lisäksi se johtaa sekä keskustan että kehäteiden ruuhkautumiseen: keskustassa on tungosta turhan kauttakulkuliikenteen vuoksi, ja kehät tukkeutuvat, koska houkutus oman auton käyttöön on suuri.

Joukkoliikenteen auringonsädemallista tulisi ripeästi siirtyä kärrynpyörämalliin, jossa tehokas, raideliikenteeseen perustuva liikenne toimii paitsi myös itä-länsisuunnassa. Jokerilinja 550:n suosio osoittaa, että liikenteelle on jo nyt kysyntää.

Oma unelmalinjaukseni kolmosjokerille – joka siis olisi pikaraitiotie – kulkisi ensin Kivenlahdesta Kauklahden asemalle, sieltä Kehä III:n vartta seuraten Tikkurilaan ja edelleen Mellunmäkeen ja Vuosaareen. Ripeällä toimeenpanolla linja saataisiin ainakin osaksi toimimaan samaan aikaan Kehäradan valmistumisen kanssa.

Jos vielä saisimme yhtenäisen pääkaupunkiseudun todellisuutta vastaavan julkisen liikenteen tasatariffin, niin meidän kehästadilaisten elämä alkaisi asettua jollakin lailla yhdenvertaiseksi cityhelsinkiläisten kanssa.

1 kommentti:

Michael Perukangas kirjoitti...

On totta, että pk-seudulla on muitakin keskuksia kuin Helsingin ydinkeskusta. Ajatellaanpa vaikka Kuninkaantammen tulevaa kaupunginosaa. Kuninkaantammihan tulee Helsingin puolelle, kiinni Vantaan rajaan, Keskuspuiston ja Nurmijärventien väliin. Siinä vaiheessa kun alue valmistuu, espoolaisten (ja osin vantaalaisten) miellyttämiseksi tehty Kehä kakkonen loppuu juuri Kuninkaantammeen. Kehä kakkonen ei kuitenkaan suuremmin lohduta kuninkaantammelaisia, elleivät he satu haluamaan nimenomaisesti esimerkiksi Lintuvaaraan, Kiloon tai Karakallioon. Voisin kuvitella, että reilun kilometrin päässä siintävän Myyrmäen palvelut houkuttaisivat. Mutta Kuninkaantammea suunniteltaessa ei vantaalaisia olla kuultu mitenkään, ja alue jää kummalliseksi pussinperäksi. Kehä kakkonen ei esimerkiksi mene Myyrmäkeen vaan kilometrin päästä ohi. Pelastus onkin Jokeri kakkonen.