perjantai 16. marraskuuta 2012

Tuusulantiestä kaupunkibulevardi

Lauantain 10.11. Helsingin Sanomissa Johanna Elonen tyrmää apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilän aikeet rakentamisesta Paloheinän pelloille. Olen täysin samaa mieltä: Paloheinän ja Vantaanjokivarren pellot muodostavat yhdessä Keskuspuiston metsien kanssa kokonaisuuden, joka tulee säilyttää koskemattomana.

Penttilän ajatus rakentamisen painopisteen siirtämisestä pohjoiseen voitaisiin kuitenkin toteuttaa yksinkertaisella tavalla. Samoin kuin nyt tutkitaan Länsiväylän muuttamista kaupunkibulevardiksi Koivusaaren ja Lauttasaaren kohdalla, olisi tutkittava Tuusulanväylän muuttamista moottoritiestä tavalliseksi pääkaduksi Vantaanjoesta etelään. Kehäradan valmistuttua ei edes lentokentän syöttöliikenne edellytä moottoritieyhteyttä. Tämän uuden ”Pohjoisbulevardin” varteen saataisiin helposti tuhansia uusia asuntoja. Samalla viihtyisyys ja poikittaiset yhteydet paranisivat oleellisesti koko matkalla Pakilasta Käpylään.

Moottoritiet ovat toimiva ratkaisu kaupunkien välisessä liikenteessä, mutta kaupunkiin ne eivät kuulu.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Erinomainen idea, kannatan! En tiedä kumpaa nimeä näissä yhteyksissä kannattaa käyttää "pääkatua" vai "kaupunkibulevardia". Jälkimmäinen kuulostaa kivemmalta, mutta siitä tulee toisaalta monelle mieleen Bulevardi. Vaikka Bulevardin ympäristö onkin sellaista kaupunkia jota kaivattaisiin lisää Helsinkiin, antaa "pääkatu" paremman mielikuvan siitä mitä todellisuudessa halutaan, eli esim. jotain Mäkelänkadun tai Mechelininkadun tyyppistä.