Pisa-tulokset tulivat sitten julki. Johtopäätösten aika on
nyt. Jotenkin minulla vain on sellainen tunne, että syitä Pisa-alamäkeen
haetaan vääristä suunnista. Ratkaisutkaan eivät silloin liene parhaita
mahdollisia.
Siteeraan luovasti jatkaen emeritusopetusneuvos Jorma
Kuuselan FB-seinällään esittämää luetteloa monimutkaisen ongelman
yksinkertaisista ratkaisuista:
-
Minun aineellani on liian vähän tunteja.
Ratkaisu: lisätään minun aineeni tunteja. Julkisuudessa on jo ehditty kantaa
huolta sekä luma-aineiden että taideaineiden tunneista.
-
Opetusryhmät ovat liian suuria. Ryhmäkokojen
pienentäminen on ratkaisu (kuten se on ratkaisu lähes kaikkiin muihinkin
opetuksen ongelmiin)
-
Opetussuunnitelmien toteuttaminen lipsuu.
Ratkaisu on päättökokeiden lisääminen ja kaikinpuolinen kontrollin lisääminen.
-
Peruskoulu tasapäistää. Ratkaisu on koulutuksen
avaaminen yksityisille markkinoille.
-
Peruskoulu tasapäistää. Ratkaisu on tasokurssien
palauttaminen (ainakin minun aineeseeni).
-
Peruskoulu tasapäistää. Ratkaisu on erityisluokkien
palauttaminen.
-
Vika on maahanmuuttajissa (koska maahanmuuttajat
nyt muutenkin ovat syypäitä työttömyyteen, asuntopulaan ja siihen, etten saa
naisia). Ratkaisu?
-
Minulla ei ole aavistustakaan, mistä tason lasku
johtuu, joten en osaa esittää ratkaisuakaan. Koska jään kuitenkin kohta
eläkkeelle, asia ei kauheasti kiinnostakaan.
Minä kallistun sille kannalle, että nuoret tekevät
parhaansa. Myös me opettajat teemme parhaamme – ja meillä Suomessa on edelleen
yksi maailman parhaista opiskeluympäristöistä. Täällä luotetaan oppilaaseen ja
uskotaan hänen haluunsa ja kykyynsä oppia. Opettajalla on kyllin hyvä
ammattitaito, jotta opetussuunnitelman toteuttaminen voidaan uskoa hänen
sovellettavakseen.
Arvelen, että koulu on hiljalleen liukunut sivuun nuorten
elämän keskipisteestä. Koulu ja opiskelu ei kaikille nuorille enää tuo
sellaista lisäarvoa, että sille kannattaisi ”antaa kaikkensa”. Elämä kouluja
käyneenä pätkätyöläisenä ei houkuttele. Samaan aikaan viihdemaailma tarjoaa
enemmän kuin kylliksi muuta puuhaa ja informaatiota. Kaiken kukkuraksi
harrastusten maailma on paljolti ulkoistettu ja yksityistetty pois koulusta:
liikuntaharrastukset ovat siirtyneet urheiluseuroihin, musiikkiharrastus
musiikkiopistoihin, ja muutkin kerhot hävisivät viimeistään 90-luvun laman
myötä.
Koulu on hävinnyt taistelun nuorten sydämestä. Kun sillä on
tarjota pelkkää tylsyyttä, ei pidä ihmetellä ettei sinnikäs ja tavoitteellinen
puurtaminen innosta niin kuin ennen.
Ehkä paluu Pisan huipulle voisikin lähteä siitä, että palauttaisimme koulun keskelle kylää?
Ehkä paluu Pisan huipulle voisikin lähteä siitä, että palauttaisimme koulun keskelle kylää?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti