Palasin eläkkeeltä kokopäivätyöhön, kun vastaan tuli
tehtävä, josta en halunnut kieltäytyä. Tammikuun ajan olen opettanut nuorten
maahantulijoitten valmistavaa luokkaa Espoossa. Melkein kaikki oppilaani ovat
16-vuotiaita nuoria, jotka ovat tulleet maahan turvapaikanhakijoina ilman
vanhempiaan. Tiedän heidän taustoistaan aika vähän, mutta siellä on
kaikenlaista. Joku on voinut olla se, jolla on katsottu olevan parhaat
mahdollisuudet päästä hengissä perille. Toiselta ovat talebanit tappaneet isän
ja veljet, kolmas on joutunut pakenemaan ennen kuin ketään on ehditty tappaa.
On eletty vuosiakin vieraassa maassa. Koulua on käyty vaihtelevasti: joku osaa
juuri ja juuri lukea ja kirjoittaa länsimaisin kirjaimin, toinen osaa
kohtuullisesti englantia ja yläkoulun matematiikkaa.
Koko varsinaisen työurani olen opettanut matematiikkaa ja
”sen tapaista” eri tasoilla. Suomen kielen ja opiskelutaitojen opettaminen on
minulle melkein yhtä uutta ja outoa kuin niiden oppiminen näille nuorilleni. Olo
on ollut vähän sellainen, kuin olisimme ”noin seitsemän veljestä
lukkarinkoulussa”. Minusta se on kuitenkin ollut hauskaa ja innostavaa,
luultavasti nuoristanikin. Kommelluksiakin on, totta kai. Päällimmäisenä
tuntemuksena on kuitenkin tavaton halu oppia – suomea, suomalaisessa yhteiskunnassa
toimimista, ihan mitä vain. Kun on ikänsä opettanut angstisia suomalaisteinejä,
tuntuu kuin tämä joukkue olisi muovailuvahaa opettajan käsissä.
Kerron varmaan myöhemmin lisää. Nyt haluan jakaa kanssasi
kaksi asiaa. Toinen kertoo minusta ja toinen nuorista. Ensimmäinen ja tärkein
on se, että näillä nuorilla on meille paljon annettavaa, jos kuuntelemme heitä
ja annamme heille mahdollisuuden toteuttaa unelmaansa. Eivät he odota kuuta
taivaalta, vielä vähemmän sitä että heille annettaisiin täällä kaikki valmiina.
Kuudentoista vuoden iässä he osaavat jo vaikka mitä: joku on taitava parturi,
toinen ompelee vaatteita (käsin!), muutama tekisi puusepäntöitä jos saisi, moni
yltää vaikka mihin, kunhan saa mahdollisuuden opiskella. Eivät nämä nuoret ole
meille taakka, vaan lahja.
Toiseksi haluan jakaa vahvan kokemuksen siitä, että meillä
suomalaisilla on suuri ja tärkeä lahja annettavana jokaiselle sodan ja
köyhyyden keskeltä tänne asti päässeelle. Se on yksinkertaisesti
tasavertaisuus. Suomalaisessa koulussa opettaja ja oppilas katsovat toisiaan
silmiin, samalla tasolla. Tavallaan on sivuseikka, kuinka nopeasti ja mitä me
tässä lukkarinkoulussamme opiskelemme. Onnistumiseni opettajana tulee arvioida
sen mukaan, tuntevatko nuoreni olevansa tervetulleita ja hyväksyttyjä ilman
ehtoja.
Se on nimittäin tärkein supervoima, joka meillä pienillä
pohjoisilla kansoilla on. Tasavertaisuus ja yksilön kunnioittaminen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti