Reilut kymmenen
vuotta sitten tein töitä Sri Lankassa. Työhuonekumppaninani oli Mr. Sterling
Perera, eläkeläiskonsultti ja sikäläisen ”YTL:n” entinen johtaja. Sterling oli
yksi sivistyneimmistä herrasmiehistä, joka minulla on ollut kunnia tuntea.
Työskentelin Colombossa myös japanilaisen tiimin kanssa, ja se lienee
johdattanut meidät joskus juttelemaan siitä, miten samanlainen pelkistetty
estetiikka yhdistää japanilaisen taiteen, srilankalaiset temppelit ja antiikin
Kreikan ihanteet.
Nämä
Battaramullassa käydyt keskustelut palasivat mieleeni pääsiäisenä, kun tarjosin
Afganistanista tulleille oppilailleni mämmiä. Samanak! Yllätys ja ilo tutun perinneruoan kohtaamisesta kaukana
synnyinmaasta oli lähes käsin kosketeltavaa. Kävi nimittäin ilmi, että koko
vanhan Suur-Persian alueella Kurdistanista Afganistaniin valmistetaan
idätetystä vehnästä valmistettua uudenvuodenherkkua. Se uudenvuodenjuhla taas osuu
kohtalaisella tarkkuudella yhteen meidän pääsiäisemme kanssa.
Klassinen
estetiikka ja mämmi. Minulle ne ovat esimerkkejä siitä, että toisilleen
kaukaiset maat ja kulttuurit ovat tosiasiassa monien ikivanhojen säikeiden
yhdistämiä. Afganistan, jota moni nyt pitää takapajuisena pannumyssypäisten
paimentolaisten maana, on vuosituhannet ollut yksi solmukohdista niillä
kauppareiteillä, jotka ovat yhdistäneet Välimeren maat Intiaan ja edelleen
kaukaisiin Kiinaan, Japaniin ja Ceyloniin. Niitä reittejä pitkin ovat
kauppatavaran ohella kulkeneet myös ajatukset, tavat ja näkemykset kauneudesta,
oikeudesta ja pyhyydestä.
Buddhan syntymän
aikoihin Pohjois-Intia oli tiiviissä yhteydessä hellenistiseen maailmaan. Kun
buddhalaisuuden pyörä alkoi kulkea eri ilmansuuntiin, se kantoi mukanaan
muotokieltä, joka oli syntynyt idän ja lännen vuoropuheluna. Siten ei ole
sattumaa, kuten me Sterling Pereran kanssa päättelimme, että se pyörä toi
antiikista tutut puhtaat muodot myös Sri Lankaan ja Japaniin. Antiikin ihailu
toi uusklassismin myös meille Suomeen, jossa sen vaikutukset voi nähdä vaikkapa
Alvar Aallon arkkitehtuurissa.
Tämä tarina
rönsyilee, ja sitä on yhtä vaikea pitää yhdessä siistissä kurssissa kuin
kansojen ja kulttuurien liikkeitä Euraasian mantereella. En ole kuitenkaan
unohtanut mämmiä. Pidän hyvin uskottavana, että idätetyllä viljalla on joskus
maanviljelyksen alkutaipaleilla – paljon ennen antiikin Kreikan tai muinaisen
Persian kulta-aikoja – ollut tärkeä merkitys hedelmällisyyden ja
jälleensyntymän symbolina. Kenties sattumalta se on jäänyt elämään toisaalta
Afganistanin samanakina ja Suomen
mämminä, kun se muualta on unohtunut. Samaa syntymän ja kasvun teemaa toistavat
pöytäkoristeina meidän pääsiäisruohomme ja persialaisen uudenvuoden
vehnänoraat.
Suomalainen mämmi
ja Sri Lankan valkoisina hohtavat dagobat
ovat pintapuolisesti katsoen mahdollisimman kaukana toisistaan. Minulle ne
kuitenkin kertovat siitä, että kaukaiset kulttuurimme ovat samaa punosta, jossa
on monia yhdistäviä säikeitä.
Kiitos,
lukkarinkoululaiseni. Avarsitte maailmaani enemmän kuin varmaan ymmärrättekään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti