Kevätlukukauden 2016
opetin valmistavaa luokkaa Espoossa. Oppilaani olivat 16-17-vuotiaita nuoria,
jotka ovat vielä oppivelvollisuuden piirissä. Kahdestatoista nuorukaisesta
kymmenen oli yksin maahan tulleita turvapaikanhakijoita.
Taustaltani olen
”matikanmaikka”. Kemiaa, fysiikkaa, matematiikkaa ja tietotekniikkaa vuodesta
1981. Ihan koko totuus tämä ei ole, sillä olen urallani ehtinyt myös kouluttaa
ja ohjata niin aineen- kuin luokanopettajiakin Helsingin OKL:ssa ja kiertää
maailmaa erilaisten koulualan kehittämisprojektien konsulttina. Siitä
huolimatta valmistavan luokan opettaminen oli melkoinen hyppy tuntemattomaan.
Tavoitteenahan oli saada nuoret oppimaan suomen kieltä ja tutustumaan
suomalaiseen yhteiskuntaan ja koulumaailmaan niin, että he voisivat
mahdollisimman pian aloittaa varsinaisen koulunkäynnin. Miten opetan suomen
kielen alkeita ilman tulkkia tai edes toista apukieltä, jota suurin osa
oppilaista osaisi?
Selvisin. Opimme.
Pian sain myös huomata, että tämä puoli vuotta osoittautuisi yhdeksi parhaimmista
ja innostavimmista kokemuksistani koko opettajan urallani. Kesää kohti aloin
myös hahmottaa, että moni hyväksi havaitsemani asia olisi sovellettavissa
perusopetukseen millä tahansa oppilaskokoonpanolla.
Yksi: turvallinen
oppimisympäristö.
Peruskoulu toi
mukanaan kodittomat oppilaat. Sitä ennen niin kansa- kuin oppikoulussakin
kaikilla oli oma luokka ja siellä oma pulpetti. Nyt yläkoulun oppilaat, jotka
muutenkin ovat enemmän tai vähemmän hukassa itsensä kanssa, vaeltavat pitkin
koulua ja lojuvat käytävillä reppuineen ja takkeineen. Levottomuuteen vastataan
säännöillä, järjestyksellä ja jos jonkinmoisilla kiusaamisen vastaisilla
ohjelmilla. Me saatoimme sen sijaan perustaa kotiluokkaamme oman kotipesän.
Toin luokkaan opettajainhuoneen vanhan vedenkeittimen ja laatikollisen
ylijäämämukeja. Ostin omilla rahoillani teepusseja ja pikakahvia.
Tähän väliin
takauma: omana lukioaikanani meillä oli parin vuoden ajan pieni, alle
kahdenkymmenen oppilaan luokka. Me järkytimme jo silloin opettajakuntaa järjestämällä
pulpetit uudelleen, koristamalla seinät ajan hengen mukaisilla julisteilla
(Johnin ja Yokon alastonkuvan suostuimme ottamaan pois) ja muun muassa tuomalla
luokkahuoneeseen vedenkeittimen ja kiinalaista mustaa teetä. Me viihdyimme, me
valtasimme oppimisemme omistajuuden ja todennäköisesti venyimme parempiin
tuloksiin. Huomaan nyt, että autoin oppilaitani rakentamaan itselleen
samanlaisen pesän kuin meillä oli aikanaan.
Johtopäätös: myös
yläkoulussa ja lukiossa pitäisi pystyä vähentämään päivän sirpaleisuutta. Jos
edes puolet viikon oppitunneista olisi omassa kotiluokassa, jonka sisustamiseen
oppilaat saisivat osallistua, oltaisiin monta askelta lähempänä aitoa oman
oppimisen omistajuutta. Suurin osa koulussa käyttäytymistä koskevista
säännöistä on turhia, jos oppilaat voivat ottaa enemmän vastuuta tekemisistään.
Miksei voi juoda teetä tai kahvia samalla kun tutkii matematiikan
harjoitustehtäviä tai keskustelee oppilastoverien kanssa ruotsiksi?
Jatkuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti