Helsingin
seudun joukkoliikenteen lippujärjestelmä on tarkoitus uudistaa vuonna
2014. Nykyisestä jaosta kaupunkien sisäiseen ja seutuliikenteeseen
luovutaan ja käyttöön otetaan vyöhykemalli. Tavallaan palataan siihen,
millä tavoin HKL:n liput oli hinnoiteltu vielä 1970-luvulle tultaessa.
Silloinhan Helsinki oli jaettu vyöhykkeisiin I-IV, jotka menivät aina
parin pysäkinvälin verran päällekkäin. Nyt suunnitteilla olevassa
mallissa nykyinen YTV-alue on jaettu A-, B- ja C-vyöhykkeisiin. Lippujen
hinnat vahvistetaan aikanaan, mutta ideana on, että halvin lippu olisi
aina kaksi vyöhykettä kattava ja sen hinta olisi samaa tasoa kuin
nykyisten kaupunkien sisäisten lippujen.
Kaupunkien ”rajaseuduilla” asuville vyöhykemalli lupaa hyvää. Kun nyt yksikin ...rajat ylittävä pysäkin- tai asemanväli merkitsee heti seutulippua, voi jatkossa matkustaa Kannelmäestä Myyrmäkeen tai Tikkurilasta Malmille halvimmalla lipulla. Ehkäpä kaupunkien väliset kinttupolut vähitellen kasvavat umpeen... Puutteena mallissa voi vielä pitää sitä, että uloimmalla vyöhykkeellä ei käytännössä ole itä-länsi-suuntaista poikittaisliikennettä, jolloin päästäkseen Tikkurilasta Espoon keskukseen joutuu kulkemaan ensin Pasilaan. Vaikka lähtö- ja päätepiste ovat samalla C-vyöhykkeellä, matkustaja joutuu maksamaan kolmen vyöhykkeen lipun.
Ikävä särö HSL:n suunnitelmassa on Koillis-Helsingin kohdalla. B- ja C-vyöhykkeiden rajaa esitetään Ala-Tikkurilan kohdalla kulkevaksi Kehä III:a pitkin, jolloin bussin 73 viimeiset pysäkit joutuisivat C-vyöhykkeelle. Silloin sekä Ala-Tikkurilasta että Kehän eteläpuolelta Suutarilasta tulevat matkustajat joutuisivat keskustaan mennessään joko maksamaan kalliimman lipun tai kävelemään huomattavan pitkän matkan lähimmille B-vyöhykkeen pysäkeille. Se ei pimeässä ja loskaisessa sydäntalvessa kuulosta houkuttelevalta.
Vyöhykemalli oli Helsingin kaupunginhallituksen lausunnolla 2.4. Ilokseni sain kokouksessa kaupunginhallituksen yksimielisesti sen taakse, että vyöhykerajan pitäisi Ala-Tikkurilan kohdalla noudattaa kaupunkien rajaa Kehä III:n sijaan. Alatikkurilalaiset ja suutarilalaiset ovat yhtä stadilaisia kuin muutkin, joten yhtäläisten lipunhintojen pitäisi olla itsestään selvää.
Toivottavasti myös HSL:n hallitus ymmärtää kuunnella helsinkiläisten toiveita.
Kaupunkien ”rajaseuduilla” asuville vyöhykemalli lupaa hyvää. Kun nyt yksikin ...rajat ylittävä pysäkin- tai asemanväli merkitsee heti seutulippua, voi jatkossa matkustaa Kannelmäestä Myyrmäkeen tai Tikkurilasta Malmille halvimmalla lipulla. Ehkäpä kaupunkien väliset kinttupolut vähitellen kasvavat umpeen... Puutteena mallissa voi vielä pitää sitä, että uloimmalla vyöhykkeellä ei käytännössä ole itä-länsi-suuntaista poikittaisliikennettä, jolloin päästäkseen Tikkurilasta Espoon keskukseen joutuu kulkemaan ensin Pasilaan. Vaikka lähtö- ja päätepiste ovat samalla C-vyöhykkeellä, matkustaja joutuu maksamaan kolmen vyöhykkeen lipun.
Ikävä särö HSL:n suunnitelmassa on Koillis-Helsingin kohdalla. B- ja C-vyöhykkeiden rajaa esitetään Ala-Tikkurilan kohdalla kulkevaksi Kehä III:a pitkin, jolloin bussin 73 viimeiset pysäkit joutuisivat C-vyöhykkeelle. Silloin sekä Ala-Tikkurilasta että Kehän eteläpuolelta Suutarilasta tulevat matkustajat joutuisivat keskustaan mennessään joko maksamaan kalliimman lipun tai kävelemään huomattavan pitkän matkan lähimmille B-vyöhykkeen pysäkeille. Se ei pimeässä ja loskaisessa sydäntalvessa kuulosta houkuttelevalta.
Vyöhykemalli oli Helsingin kaupunginhallituksen lausunnolla 2.4. Ilokseni sain kokouksessa kaupunginhallituksen yksimielisesti sen taakse, että vyöhykerajan pitäisi Ala-Tikkurilan kohdalla noudattaa kaupunkien rajaa Kehä III:n sijaan. Alatikkurilalaiset ja suutarilalaiset ovat yhtä stadilaisia kuin muutkin, joten yhtäläisten lipunhintojen pitäisi olla itsestään selvää.
Toivottavasti myös HSL:n hallitus ymmärtää kuunnella helsinkiläisten toiveita.
2 kommenttia:
Periaatteellinen kommentti.
Kun muuten iloitset siitä, että kuntaraja ei kallista ole merkittävä tekijä hinnanmuodostuksessa esimerkiksi Kannelmäen ja Myyrmäen välillä, niin miksi on niin ehdottoman tärkeää saada Ala-Tikkurilassa vyöhykeraja kulkemaan kuntarajaa pitkin?
Hyvä kun kysyit! HSL:n mallissa Ala-Tikkurila olisi ainoa vanhastaan pääkaupunkiseutuun kuuluva alue, jolta matkat Helsingin keskustaan olisivat tulleet kalliimmiksi. Kun kaikki muut hyötyvät, miksi Ala-Tikkurilassa asuvia pitäisi kyykyttää kalliimmilla lipunhinnoilla?
Tariffivyöhykkeet voidaan vetää kaupunkien rajoihin katsomatta sitten, kun kaupungit ovat yhdistyneet. Se ei kuitenkaan näytä ihan vielä toteutuvan.
Lähetä kommentti