(Julkaistu HS:n mielipidesivulla 16.9.)
Keskustelu terveydenhuollon ja sosiaalitoimen tietojärjestelmistä kiehuu nyt kuumana. Onkin miellyttävää lukea välillä sellainen asiallinen ja rauhallinen mielipide, jonka HUS:n hallintoylilääkäri Lasse Lehtonen kirjoitti (HS 12.9.). Tarvitaan uudet järjestelmät, joilla pystytään vastaamaan muuttuvan toiminnan uusiin vaatimuksiin.
Lehtosen päättelyssä on kuitenkin yksi perusoletus, jonka haluan kyseenalaistaa. Erilaiset tietojärjestelmät tuntuvat olevan käenpoikien joukko, joka nielee resursseja aivan niin paljon kuin sille annetaan – ja pyytää heti lisää. Nyt on tuhannen taalan paikka kyseenalaistaa tämä kehitys. Vastaavat summat huonosti toimivista palveluista eivät menisi läpi millään muulla julkisen sektorin osalla. Perusteluksi ei riitä, että nykyisten järjestelmien kokonaiskustannukset ovat samalla tasolla. Kustannustaso on saatava alas, jotta terveydenhoito ja sosiaalitoimi pystyvät tulevaisuudessakin palvelemaan kansalaisia IT-firmojen sijaan.
Keskitetty tietojärjestelmä soveltuu (jos kaikki menee hyvin) palvelemaan toimintoja, jotka tunnetaan hyvin ja joita tukee hyvä laatujärjestelmä. Nyt ei kuitenkaan kukaan tiedä, miten palvelut on muutaman vuoden kuluttua järjestetty ja miten kansalaiset niitä käyttävät. Voisimmekohan ryhtyä toteuttamaan tietojärjestelmäremonttia vähän kerrallaan ja asteittain tarkentaen? Kun Suomessa on kenties maailman tihein IT-alan osaamiskeskittymä, olettaisi että se kykenisi vastaamaan haasteeseen. Tällä lähestymistavalla toivottavasti saataisiin käsistä karkaava hintakin kuriin.
lauantai 15. syyskuuta 2012
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti