Marraskuu 2018
Iltapäivän aurinko polttaa niskaa, punainen pöly värjää
sandaalit ja nousee hiestä kosteita sääriä pitkin. Jokaisella askelella kuulen
viereltäni kahleiden raskaat kalahdukset ja näen haalistuneina varjoina
alastomat mustat miehet, naiset ja lapset, jotka joskus kulkivat tämän saman
tien, nimensä menettäneinä kauppatavaroina Ouidah’n orjavarastoista merellä
odottaviin tervan hajuisiin laivoihin. Kävelen Ouidah’n kaupungista rannalle,
missä orjakaupasta muistuttava portti kohoaa pysähdyttävänä muistomerkkinä.
Tänään kuljen tämän tien yksin, jalan, painavat kamerat ironisena muistumana
kahleista, joita orjat kantoivat silloin joskus. Nyt eivät vielä ole tulleet
matkailijat ilmastoiduissa busseissaan, tänään näkyy vain rannaton meri
portista, jolta ei ole paluuta. Tänään suljen oven, josta kerran astuin,
tietämättä, mihin se vei.
Helmikuu 1989
Lennän mustasta ja märästä Helsingistä aurinkoisen Karibian
paratiisiin. Mieleni on avoin, en tiedä Neitsytsaarista muuta kuin sinisen
meren, valkoisen hiekan ja pasaatituulten leyhyttämät kookospalmut. Astun
ensimmäisen kerran elämässäni tropiikkiin, mutta lämmin ilma on heti minulle
tuttu kuin olisin ikäni sitä hengittänyt. St. Thomas on merkillinen sekoitus
amerikkalaista elämäntapaa, vanhaa siirtomaata, turistirihkamakauppoja ja
kiireetöntä, ajatonta elämää. Mustat naiset värikkäissä huiveissaan myyvät
herkullisia hedelmiä, miehiä istuu leipäpuiden varjossa läiskimässä
dominonappuloitaan.
Vähitellen tutustun saarten historiaan alkaen tainoista,
jotka kuolivat Kolumbuksen ja hänen seuraajiensa tuomiin tauteihin tai
nääntyivät pakkotyöhön, jatkuen kertomuksiin tanskalaisista siirtomaaherroista
ja orjuuden päättymiseen. Kauppakujien hulinasta poikkean torille, jota
hallitsee katettu koroke, kuin muotinäytöksiin suunniteltu. Sillä catwalkilla
esiteltiin myytävät orjat, tutkittiin heidän hampaansa ja hauiksensa sen
jälkeen kun heidät oli marssitettu ylös laivojen löyhkäävistä syvyyksistä, ne
jotka olivat selvinneet merimatkasta yli Atlantin.
Sokeriplantaasit olivat vaihtuneet purjevenesatamiksi,
tanskalaisista olivat jäljellä Kongens Gade ja muut kummalliset kadunnimet,
orjien jälkeläiset elivät nyt vapaina länsi-intialaisina. Rommi oli halpaa ja
hyvää. Palasin tuon vuoden jälkeen monia kertoja nauttimaan auringosta ja
lämpimästä merestä.
Joulukuu 2017
Kuulen hyvästä pienestä näyttelystä Kööpenhaminan
kuninkaallisessa kirjastossa. Blind Spots kertoo Tanskan siirtomaa-ajasta,
erityisesti Neitsytsaarista. Lennähdän mukavasti aamukoneella ja ehdin juuri
sopivasti perille, kun näyttely aukeaa. Katselen kertomusta orjakaupasta,
orjatyöstä ja tanskalaisista perheistä, joiden kuva-albumeista on musta
palveluskunta putsattu pois. Katselen tanskalaisia näyttelyssä kävijöitä,
joista jotkut ovat selvästi järkyttyneitä nähdessään ensimmäistä kertaa maansa
historian sokeisiin pisteisiin. Ymmärrän, että tanskalaiset olivat mukana
orjakaupassa yhtenä isoista tekijöistä. Hämmästyn nähdessäni, että Tanskalla
oli siirtomaa myös Länsi-Afrikassa, kätevästi Orjarannikolla, mistä työvoima
Karibialle rahdattiin. Muistoni St. Johnin ja St. Thomasin valkeilta
korallirannoilta saavat syvyyttä.
Tammikuu 2018
Saavun Grand Popoon. Olen lähtenyt matkaan osallistuakseni
ripulirokotetutkimukseen, eikä Länsi-Afrikka tai Benin sinänsä herätä minussa
suuria intohimoja. Tutkimuslaboratorio on suomalais-afrikkalaisen
kulttuurikeskus Villa Karon yhteydessä, ja sen vieressä on Villa Karon museo.
Siellä esillä oleva näyttely potkaisee minua varoittamatta suoraan palleaan.
Sarjakuvan keinoin piirretty tarina kertoo tositarinan Grand Popon Madlenasta,
naisesta, joka kaapattiin orjaksi täällä, vietiin orjalaivan ruumaan ja
rahdattiin – St. Thomasiin. Vasta nyt tulen ajatelleeksi, että täällä, juuri
täällä ennen Orjarannikkona tunnetussa Länsi-Afrikan rannikon kaistaleella oli
se Tanskan siirtomaa, jonka olemassaolo selvisi minulle Kööpenhaminassa.
Villa Karon retkellä tutustun myös Ouidah’n kaupunkiin.
Siellä Länsi-Intiaan myytävät orjat koottiin varastoihin ja marssitettiin
rannalla odottaviin laivoihin. Orjien kulkema reitti on nyt Unescon
maailmanperintökohde ja päättyy pysähdyttävään monumenttiin, porttiin, josta ei
ole paluuta.
Loka-marraskuu 2018
Tammikuun matkalla aloitin Grand Popon linnuston kirjaamisen
ja kuvaamisen, kun totesin että Länsi-Afrikan lintuoppaat kattavat Beninin
jokseenkin huonosti. Nyt palaan Villa Karon stipendiaattina kahdeksaksi
viikoksi perehtyäkseni linnustoon kunnolla ja saadakseni lintukirjaan
riittävästi hyviä valokuvia. Linturetkiin käytän raikkaat hetket auringonnousun
ja aamiaisen välillä, joten kaikkeen muuhun tutustumiseen jää runsaasti aikaa.
Turisteille järjestetään retkiä, joille osallistun myös siksi, että ne antavat
mahdollisuuden yrittää uusia hyviä lintukuvia. Retkikohteena on taas myös
Ouidah.
Marraskuun 21. päivä 2018
Villa Karosta lähtee taas bussi Ouidah’ta kohti. Olen jo
nähnyt kaikki nähtävyydet jo niin monta kertaa, että hyppään
stipendiaattikollegoiden Roger ja Olli kanssa perillä kyydistä ja lähden jalan
kohti rantaa. Päivä on kuuma, aurinko porottaa pään päältä ja tomuinen tie
värjää sandaalit vähitellen punaisiksi. Kuljemme sen reitin, jonka orjat
joutuivat kävelemään, kahleissa ja pienimpiä lapsiaan kantaen. Matkaa on vain
neljä ja puoli kilometriä, ei siis mitenkään mahdoton urakka tropiikissakaan.
Painava kamerakalusto ei auta kuvittelemaan, millaista matkanteko oli vielä
raskaammissa kahleissa, ilman vettä ja ruokaa. Me kuljemme rauhallista tahtia
ja pysähdymme katsomaan reitin varrelle pystytettyjä patsaita, jotka omalla
muotokielellään kertovat Beninin kansan tarinaa. Pelikaani symbolisoi sitä, kuinka entisaikojen kuninkaat ”söivät omat
lapsensa” myydessään ihmisiä valkoisille orjakauppiaille. Kameleontti on
vertauskuva hitaalle, mutta määrätietoiselle toiminnalle, joka lopulta
saavuttaa tavoitteensa. Voisiko se mielikuva tuoda toivoa sille, että Afrikan
maat kerran nousevat muun maailman rinnalle vauraina ja hyvinvoivina?
Kuljen punaista hiekkatietä kuin unessa, mustat varjot
seuraavat rinnallani. Juttelemme niitä näitä ja pysähdymme välillä baariin
kylmälle oluelle, mutta minun on vaikea palauttaa mieleeni, mistä me puhuimme
ja kuinka kauan istuimme baarissa. Lopulta tuntien, viikkojen tai vuosisatojen
mittaisen matkan jälkeen edessäni avautuu meri, Guineanlahti, ja sen rannalla
kohoava portti. Muodoltaan tuo portti jäljittelee riemukaaria, mutta tästä
muistomerkistä on riemu kaukana. Portin vierellä kasvottomat patsaat edustavat
meren taakse jääneiden veljien sieluja, joilla ei koskaan ole pääsyä
kotikyläänsä. Koskaan ei päässyt takaisin Grand Popoon tammikuisen näyttelyn
Madlenakaan, joka lopulta haudattiin vapautettuna ja kristinuskoon kääntyneenä
St. Thomasiin.
Minä käännyn takaisin. Tervehdin matkalaisia, jotka
ilmastoitu bussi on juuri sopivasti tuonut perille, hymyilen ja astelen
rantahiekkaa pitkin hyvälle lounaalle uima-altaan äärelle. Mielessäni lähetän
vielä terveiset Atlantin toiselle puolelle, St. Thomasiin, josta matkani
Afrikkaan kolme vuosikymmenta aikaisemmin alkoi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti