Mannerheimintien ruuhkat ovat kuluvan syksyn aikana koetelleet helsinkiläisiä joukkoliikenteen käyttäjiä. Valtakunnan päälehtikin kirjoitti asiasta varsin ansiokkaan juttukokonaisuuden. En kuitenkaan voinut sitä lukiessani olla jälleen kerran ihmettelemättä autoilijan logiikkaa. Haastatelluista bussimatkustajista joku nimittäin ihan tosissaan tuumaili, että taitaa olla paras siirtyä oman auton rattiin, kun bussimatka kestää niin kauan...
Ruuhkien perimmäinen syy on tietenkin se, että ajoneuvojen määrä on lisääntynyt. Kun yhä useampi henkilöauto on pakkautunut jo entuudestaan ahtaalle niemelle, ovat katurakennustyöt toisaalta Mannerheimintien alkupäässä ja toisaalta Hakamäentien risteyksessä saaneet ruuhka-aikoina liikenteen seisomaan. Tilanteesta kärsivät kaikki liikenteen osapuolet, mutta erityisesti julkisen liikenteen palvelukyky ja uskottavuus ovat olleet pahasti koetuksella.
Myös Meilahtea ja Munkkivuorta palveleva bussilinja 18 on tunnettu hitaudestaan. Ruuhkat muun muassa Runeberginkadulla osoittavat, että keskustan liikenneongelmat eivät johdu vain rajatuilla katuosuuksista tehtävistä katutöistä.
Jotain on tehtävä, ennen kuin läntisen Helsingin joukkoliikenne menettää loputkin uskottavuudestaan. Ehdotan esimerkiksi tällaista listaa:
- Liikenteen määrää on vähennettävä ottamalla mahdollisimman pian käyttöön ruuhkamaksut. Jollei tämä ole mahdollista pääkaupunkiseudun yhteisin järjestelyin, on Helsingin toimittava yksin.
- Ruuhkamaksuja ei kuitenkaan saada heti, parhaalla poliittisella tahdollakaan. Niitä odotellessa nykyistä katuverkon ruuhkautumista voidaan helpottaa tihentämällä A- ja M-junien aikatauluja ruuhka-aikoina ja markkinoimalla aktiivisesti asemien liityntäpysäköintipaikkoja. Nykyisellään esimerkiksi puuttuu viitoitus Huopalahden asemalle kokonaan, vaikka siitä on jokerilinjan 550 myötä tullut tärkeä liikenteen solmukohta.
- Raitiovaunulinja 9 Munkkivuoreen samoin kuin linjan 10 pidennys Haagaan on toteutettava pikaisesti. Etelä- ja Pohjois-Haaga samoin kuin Munkkivuori ovat tiiviisti rakennettuja kaupunginosia, joille raitiovaunuliikenne istuu kuin nenä naamaan.
Kauan sitten, kertovat historialliset tietolähteet, juuri Haagaan koetettiin rakentaa runko- ja syöttöbussilinjoihin perustuvaa nykyaikaista joukkoliikennettä. Olisikohan aika kohdistaa katseet taas läntiseen Helsinkiin ja miettiä sen joukkoliikenne uudelleen - nyt raideliikennettä rakentaen?
keskiviikko 14. marraskuuta 2007
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti