Vuosaaren terveysaseman puhelinmotti on täysin sietämätön
ongelma, joka täytyy ratkaista mahdollisimman pian. Siitä kaikki ovat yhtä
mieltä. Käsitykset nykytilanteeseen johtavista syistä vaihtelevatkin sitten
melkoisesti, osin riippuen siitä kuinka syvällisesti kukin ymmärtää
terveysasemien toiminnan.
Sosiaali- ja terveyslautakunta samoin kuin edellisen
vaalikauden aikainen terveyslautakunta on valmistellut pitkään ja
perusteellisesti nyt käyttöön otettua toimintamallia. Sen taustalla on vahvasti
ajatus, että jokaisella kaupunkilaisella on oikeus saada juuri sen laajuista
palvelua kuin hän tarvitsee. Säännöllisesti monenlaisia palveluja käyttävä myös
hyötyy jatkuvasta hoitosuhteesta, jossa terveydenhoidon ammattilaiset eivät
alituiseen vaihdu. Vuosaaressakin käyttöön otettu malli hoitotiimeineen ja
vastuuhenkilöineen pyrkii toteuttamaan tämän.
Toimintamalli ei ole syypää ongelmiin, eikä niissä liioin
ole kysymys valtuutettu Jalovaaran epäilemistä salaliitoista (Vuosaari-lehti
25.1.). Virheitä on tehty, ja ne perataan varmasti lautakunnassa. Juuri nyt on
kuitenkin keskeistä saada toiminta pelaamaan. Asukasillassa 25.1. kuulemani
perusteella siihen päästään, kun huolehditaan että henkilökuntaa on riittävästi
ja keskitytään toimimaan tehokkaasti ja tiukasti muilla terveysasemilla hyväksi
todettujen ohjeiden mukaan. Sähköinen palvelu on saatava käyttöön myös
Vuosaaressa, jotta siihen halukkaat voivat varmistua yhteydenottonsa tulevan
kirjatuksi. Sen sijaan ehdotuksia takaisinsoittojärjestelmän uudelleen käyttöön
ottamisesta en pidä onnistuneina. Se olisi omiaan vain mutkistamaan toimintaa,
jossa päin vastoin pitää saada aikaan selvät ja yhtenäiset rutiinit.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti