Pääministeri Matti Vanhanen julistautuu jälleen kerran "puutarhakaupunkimallin" kannattajaksi (HS 6.8.). Esi- ja pikkukaupunkien todellisuus kuitenkin kertoo sukkuloinnista ja sukaroinnista, jota suomalaisten on päivittäin harjoitettava päästäkseen ensin työpaikalleen ja sen jälkeen markettikeskuksiin ostoksille. Voikin kysyä, mihin perustuu äkillinen innostus sähköautojen tukemiseen. Vanhanen on tietenkin oikealla asialla siinä, että sähköautoihin siirtyminen vähentäisi terveydelle haitallisia pienhiukkaspäästöjä - mutta miten on energian laita?
Sähkössä energialähteenä on se hämäävä ominaisuus, että se näyttää tulevan ikään kuin tyhjästä. Töpseli seinään, akku täyteen ja taas mennään. Pääministerinkin täytyy kuitenkin muistaa, että sähkökin tuotetaan jossakin. Sähköautoihin siirtyminen tuo mieleen sanonnan ojasta ja allikosta. Polttomoottorissa poltettava bensiini on korvattava lisäämällä energiantuotantoa voimalaitoksissa. Jostain niidenkin energia on otettava. Kun päästöjä ei voi lisätä, niin mitä sitten? Rakennammeko lisää ydinvoimaa? Vai rakennetaanko sittenkin vesivoimaa uusien tekoaltaiden varaan, niin kuin Jyrki Katainen jo ehti vihjata?
Sähköautot ovat kirkkaasti parempaa tekniikkaa kuin saastuttavat polttomoottoriautot. Tämä tosiasia ei saa kuitenkaan hämärtää sitä, että kaikenlainen autoliikenne kuluttaa ainoan maapallomme uusiutumattomia energiavaroja. Jos voisimme edullisesti tuottaa tarvittavan sähkön itse aurinkoenergialla, niin kuin kirjailija Risto Isomäki on visioinut, tilanne olisi toinen. Kilpailukykyistä teknologiaa ei kuitenkaan ole vielä näkyvissä. Siksi meillä ei oikeasti ole muuta vaihtoehtoa kuin vähentää autoliikennettä. Siihen ei sukkuloivalla pääministerillämme kuitenkaan näytä olevan rohkeutta.
Jos tyydytään korvaamaan polttomoottorit sähkömoottoreilla vähentämättä samalla tarvetta liikkua autolla, ongelmat vain siirretään seuraaville hallituksille ja tuleville sukupolville. Vanhasen tukema puutarhakaupunkisukkulointi valitettavasti vain päinvastoin lisää autoilun tarvetta hajauttaessaan asumisen, työpaikat ja kaupan etäälle toisistaan.
tiistai 5. elokuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Minua on kovasti myös ihmetyttänyt pääministerin ratkaisut liikkumisen ongelmiin. Kesäkuussa hän peräänkuulutti "moottoriteknologian vallankumousta" ja nyt toivoi kymmenessä vuodessa suuren osan autoista kulkevan sähköllä.
50% vähennys autoilun aiheuttamiin päästöihin on kaunis tavoite, mutta siinä ei ole mitään järkeä jos samaan aikaan joudutaan polttamaan hiilivoimaloita kesät talvet.
Yksityisautoilun päästöjä voitaisiin paljon sähköautojen kehittämistä helpommin suitsia:
- laskemalla nopeusrajoituksia (yli 90 km/h nopeudet lisäävät kulutusta merkittävästi)
- nostamalla autojen tehokkuutta, nykyisin Helsingin rajan ylittävissä autoissa on keskimäärin muistaakseni 1,5 henkeä. Miksei kaksi tai kolme? Suhteelliset päästöt puolittuisivat.
Sähköautojen ystävät eivät ota myöskään huomioon sitä, että ko. vehkehien akuissa käytettävät alkuaineet ovat käymässä vähiin ja kallistuneet viime vuosina. Jos koko Euroopan autot olisivat sähköautoja, moneksiko vuodeksi planeetalla riittäisi nikkeli, litium ja kadmium -varantoja?
Lähetä kommentti