Helsingin Vihreiden yleiskokous venähti eilen sen verran pitkään, että ilta ehti jo käydä pimeäksi. Onneksi olin sentään sen verran aamulla ymmärtänyt, että olin ottanut ajovalon mukaan. Pimeässä on minusta oikeastaan hauska ajaa. Silloin saa vauhdin hurman paljjon pienemmällä nopeudella kuin päivällä, kun näkökenttä kapenee ja maisemasta vilistää jalkojen alta vain pieni kaistale kerrallaan.
Ajoimme Eskon kanssa kahdestaan toisiamme kirittäen Hakaniemestä Koillis-Helsinkiä kohti. Vertailimme samalla ajokokemuksiamme. (Pyöräillessä jutteleminen on sinänsä vähän ongelmallista, koska siinä joutuu ajamaan rinnakkain, ja se ei aina käy päinsä. Siksi keskustelumme oli ajoittain vähän pätkittäistä.)
Totesimme samaa kuin Ode Soininvaara pyöräilyblogissaan, että pyörätiet hidastavat usein menoa lähes kohtuuttomasti. Muistelin 1970-lukua, jolloin pyöräteitä oli paljon vähemmän kuin nykyään. Silloin ajoin Helsingissä paljon ajoradalla, keskellä kaistaa ja autojen vauhtia. Kerran ajoin auton peräänkin, mutta älkää kertoko sitä äidille... Kun pyöräteitä sitten tuli, meno muuttui turvallisemmaksi, mutta myös hitaammaksi.
Olen yhä vakaammin sitä mieltä, että pyöräilijänkin täytyy noudattaa liikennesääntöjä. Liikenteessä joustavuus tarkoittaa usein ennustamattomuutta, joka edelleen tarkoittaa yllättäviä liikkeitä ja ennen pitkää onnettomuuksia. Eskon kanssa olimme kuitenkin samaa mieltä siitä, että meidän nopeiden pyöräilijöiden paikka olisi usein ajoradalla mieluummin kuin pyöräteillä, missä hitaampi liikenne haittaa meitä ja me sitä.
Puolivakavissani esitän mullistavaa uudistusta: entäpä jos polkupyöränsä voisi halutessaan rekisteröidä mopoksi? Silloin mopokilpien kanssa voisi ihan luvallisesti ajaa ajoradalla. Vilkkaampien ja vaarallisempien väylien rinnalla on jo nyt mopokyltein varustetut pyörätiet, joten siellä voisi sitten mopopyöräilijäkin turvallisesti kiitää.
Parasta polkupyörän mopokilvissä tietysti olisi se, että ne voisi halutessaan ruuvata irti ja ryhtyä tavalliseksi pyöräilijäksi ;-)
keskiviikko 27. elokuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti