Ajelimme tänään malmin lentokentän ympäri Koillis-Helsingin Vihreiden järjestämällä retkellä, jonka vetäjäksi ja luonto-oppaaksi olin suostunut. Sää oli syyskuiseksi varsin kolea, minkä vuoksi luontohavainnot jäivät vähäisiksi. Sen saatoimme kuitenkin todeta, että lentokentän ympäri kulkeva lenkkipolku on maineensa veroisesti miellyttävä.
Malmin lentokenttä on etenkin linnustolle ympäristö, jollaisia ei metropolialueella ole liikaa. Kenttää ympäröivä aita pitää kulkijat loitolla ja takaa pesimärauhan pensaikoissa asustaville satakielille ynnä muille laulajille. Kesäöiden virtuoosit ovat jo etelässä, mutta kentän avoimet nurmet ovat vielä syyskuussakin tärkeä levähdys- ja ruokailupaikka monille muuttolinnuille. Tänään nurmikoilta lennähteli ilmaan kottarais- ja töyhtöhyyppäparvia, heinäkurppakin kuului nähdyn.
Mikä on Malmin lentokentän tulevaisuus? Sekä ilmailuharrastajat että yllättävän moni lähiseudun asukaskin haluaisi kentän säilyvän ilmailukäytössä. Siihen vaihtoehtoon en oikein jaksa uskoa, kun rahoitusta ei taida pidemmän päälle riittää. Vihreänä mietin myös, haluanko loppujen lopuksi tukea harrastusta, joka kuluttaa kerosiinia ja tuottaa sekä hiilidioksidipäästöjä että melua.
Viisainta on lähteä siitä, että kaupungin päätösten mukaisesti ilmailutoiminta kentällä loppuu ja se otetaan asuinrakennuskohteeksi. Tärkeämpää kuin kentän kohtalosta keskusteleminen onkin sen pohtiminen, miten alueelle rakennetaan - ja mitä jätetään rakentamatta.
Malmin kenttä on osa suomalaisen ilmailun historiaa. Terminaalirakennus varmasti säilyy, ja sen ympäristössä kannattaa säilyttää muitakin muistoja lentoliikenteestä. Mikä on kiitoratoja ympäröivien nurmien ja kenttäaluetta kiertävien pensaikkojen kohtalo?
Mielestäni rakentaminen kannattaisi keskittää sinne, missä jo nyt on rakennuksia. Jos alueen eteläosa rakennetaan tiiviisti ja tehokkaasti, meillä on varaa jättää pohjoisen aukeat maisevat jäljelle. Koillis-Helsingissä ei ole liikaa yhtenäisiä viheralueita. Malmin kentästä voitaisiin tehdä sellainenkin.
sunnuntai 14. syyskuuta 2008
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti